Geniş Bir Kavram Olarak Yönetim



Çok küçük bir işletme içerisinde olsa dahi yönetim çok geniş bir kavram olarak ele alınmalıdır. İdare sayesinde bir işletme içerisinde muhasebe, insan kaynaklarının planlanması, üretim/hizmet planlanması, müşteri ilişkilerinin iyi bir şekilde kurulması gibi her noktada doğru sonuçlar elde edilebilir. Bu nedenle bu gibi bahsedilen onlarca farklı nokta içerisinde de belirli yaklaşımlar, kuramlar ve biçimler kullanarak doğru idare sistemleri elde edilebilir.
Aslında geniş bir kavram olarak görülmesi, idarenin farklı türlere ve fark kollara ayrılmasına da neden olmaktadır. Toplum için kullanılacak idare sistemleri ve kuramları demokrasi, oligarşi ya da cumhuriyet gibi sistemleri oluşturabilir. Ancak küçük bir aile şirketi içerisinde idarenin oluşturulması için ise çok daha pratik ve primitif bir sistem elde edilmelidir.

Yönetim Sistemleri İçin Belirlenen İlkeler

Bir şirket, bir toplum, bir aile veya bir örgüt içerisinde yönetim sistemlerinin belirlenebilmesi için öncelikle belirli ilkelerden faydalanılır. Aslında bu ilkelerin her biri sayesinde yönetim kuramları ortaya çıkmaktadır. Kuramlar çok eski tarihlerden günümüze kadar değişen yaklaşımlar ve bilim adamlarının ortaya attığı fikirler ile ortaya çıkmıştır.

Bugün yönetim kuramları çerçevesinde neredeyse her her örgüt içerisinde modern sistemler göz önünde bulundurulmaktadır. Örneğin, nicel yaklaşım idarenin verimli bir şekilde gerçekleştirilmesini sağlamak için bir kuram haline gelmiştir. Özellikle II. Dünya Savaşı döneminde Amerikan ordusu yönetim biçimleri kapsamında da bu kuramı benimsemiştir. Bilimsel uzmanlar personel, lojistik ve sistem konuları konusunda nicel yaklaşım sayesinde askeri kararlar vermeyi geliştirerek, önemli destekler sağlamıştır.

Farklı Biçimlerde Yönetim Anlayışları

Kuramlar ile birlikte aslında ortaya çıkan önemli noktalardan birisi de yönetim gerçekleştirmek için farklı biçimlerin ortaya çıkmasıdır. Aslında yönetim biçimleri daha çok toplumlar içerisinde gerçekleştirilen idarenin nasıl ortaya çıkacağını ve nasıl yürütüleceğini belirlemektedir. Örneğin, dünya genelinde halen belirli düzeylerde monarşi yani krallık yönetimi gibi sistemler yer almaktadır.

Günümüzde Türkiye'de uygulanan cumhuriyet yani çoğunluğun katıldığı bir idare de yine yönetim biçimleri arasında bulunmaktadır. Aslında bu sistem, yönetim kuramları bağlamında da işletmelerde görülen bürokratik idare gibi bir sistem ortaya çıkarmaktadır. İşletmeler açısından bu sistem göz önünde bulundurulduğunda, ideal bir bürokrasi oluşturularak işbölümü net bir şekilde ortaya koyulur, idari faaliyetler kurallara bağlı yerine getirilir ve kariyer fırsatı gibi imkanlar sağlanır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Alarm Sistemi Neden Önemlidir?

ActCAD - 3D Çizim Programı

Araştırma Sonuçları İçin SPSS Veri Girişi